Livsstil, Mat&Dryck, Saker i Sverige

Dagsutflykt till Nynäshamn.

7 februari, 2017

Vad gör man på en söndag när man vaknar relativt tidigt? Vädret var grått och tråkigt plus lite kyligt i luften. Jo, vi bestämmer oss för att göra en dagsutflykt till Nynäshamn.

Sagt och gjort, vi brygger en termos med varmt kaffe och köpte med oss lite gott fikabröd från Fabrique. Tar pendeltåget från T-Centralen och när Marko frågar hur lång tid det tar till Nynäshamn svarar jag spontant; Ingen aning! Det får ta den tid det tar. Resan till Nynäshamn tog ca 40 min med pendeltåget.

Inte så lång tid om man åker lite då och då och blir van. Skulle nog inte orka att pendla till Nynäshamn varje dag som jag vet att många gör. Är nog lite bortskämd med att bo i stan.

Väl framme i Nynäshamn så möts vi av ännu mer kyla och kallt väder. Sätta sig på någon klippa för att fika och njuta av utsikten får vi nog göra till våren/sommaren när det är finare väder. Vi tog en rundvandring på stan och det slog oss att söndagar innebär lugnt på stan minst sagt. Det enda som var öppet var några cafér och mataffärer, så vår fråga är vad man gör i en stad när mycket är stängt?

Nåväl!!

Efter rundturen och att ha besökt både kyrkan, gågatan och bryggeriet gick vi tillbaka till tåget. Vi gick ner till hamnen och där var det också en del som var söndagsstängt. Men vi blev glatt överraskade att restaurang Kökeriet var öppet. Detta ställe har under veckodagarna både servering och fiskaffär. Vi klev in genom dörren och möttes av mysig atmosfär med allt från rökta räkor till god fisksoppa på menyn. Något som de flesta restauranger säljer är lokalproducerad öl från Nynäshamns Ångbryggeri. Vi hade tidigare tagit oss en snabbtitt på bryggeriet utifrån. Men nästa gång skall vi se till att vi kommer dit när det är öppet.

Vi åt en varsin fisksoppa och drack varsin öl från Nynäs ångbryggeri…

Det var hög stämning i restaurangen och en hel del turister hade hittat dit. Det var kul att höra en person ur lokalbefolkningen som lät sin engelsktalande vän beställa en öl på improviserad svenska ..…

Det fanns en till mysig krog vägg i vägg med Rökeriet som heter Kroken..

”Krokengänget”, som vi själva kallar oss, består av familj, respektive & vänner som tillsammans brinner för att laga god mat som serveras med bra service. Vi vill bjuda på en familjär miljö, att ensam, eller i sällskap, avnjuta en bit vällagad mat, ett gott glas vin eller en öl från det lokala ångbryggeriet.”

Vi kommer definitivt åka tillbaks till Nynäshamn i vår eller närmare sommaren för att kunna njuta av havet och staden när det är varmt och skönt. Eller så kanske övernattar vi på något ställe som Nynäs Havsbad..

Med andra ord, en fin stad som bara ligger några mil utanför stan. Väl värd ett besök…